Avbryt

Kontonr BG 5762-3811
Öppettider Öppettider MAIF kansli Mån & ons kl 9-12.30 Tis kl 9-19

Om Mariestads AIF

MAIF har en stolt historia och en spännande framtid. Föreningen har genom åren gett många barn och ungdomar möjlighet att pröva på friidrott, handboll, badminton och tyngdlyftning. Många har också deltagit i våra idrottsevenemang som vi har arrangerat i många år; Parkloppet sedan1956, Springtime 1982 och Mariestads Marathon 2005. Vi är en idrottsförening öppen för alla och har en anrik historia sedan vi grundades år 1905.

Det gläder oss att vi återigen ser ett ökat intresse för våra idrotter bland barn och ungdomar. Vi har under ett par år arbetat fokuserat med frågan hur vi kan få fler barn och ungdomar att röra på sig, eftersom allt fler barn slutar idrotta i yngre åldrar. Enligt undersökningar rör sig barnen endast 20% av rekommenderade mängden av daglig fysisk aktivitet, och 70% av sin vakna tid är svenska barn och unga stillasittande/fysiskt inaktiva. Även Folkhälsomyndigheten lyfter vikten av att få fler barn att röra på sig:

– Att uppmuntra och göra det möjligt för barn och ungdomar att röra på sig mer, och inte minst bli intresserade av att röra på sig, är en viktig uppgift för hela samhället och vuxenvärlden, säger Maria Corell, utredare på Folkhälsomyndigheten.

MAIF verkar för att få fler fysiskt aktiva för att främja en god folkhälsa, bra socialt umgänge och sunda värderingar.

Välkommen till våra idrotter!

MAIF fakta
• 17 135 frivilligtimmar utförs i MAIF per år.
• Vi är 380 medlemmar.
• 230 barn/ungdomar tränar i MAIF.
• MAIF har 35 tränare och 19 styrelseledamöter inkl sektionsstyrelserna
• MAIF har 35 aktiva veteraner i sektionerna majoriteten är med i löpargruppen.
• MAIF har 32 000 besökare på hemsidan/år och 70 000 sidvisningar.
• MAIF har en klubblokal och ett kansli på Höstvägen 2.